94 milliárd forint kárt okoztak tavaly a gépjárművezetők a kötelező biztosítások terhére, ami történelmi csúcs.
Összesen 163 529 kötelező felelősségbiztosításhoz köthető káresemény történt tavaly, 5,5 ezerrel több, mint 2018-ban, és csaknem 50 ezerrel több, mint 2012-ben, ami az elmúlt évtized balesetek szempontjából legkedvezőbb éve volt. Két százalékkal nőtt a biztosítók kgfb-díjbevétele is tavaly, a kárfelhasználás viszont majdnem hét százalékkal nőtt, és elérte a 94 milliárd forintot, ami történelmi rekord – írta a Napi.hu, amely a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2019-es év kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) káreseményeit vette lajstromba.
A felmerült, de még be nem jelentett károkkal együtt a károk összege ráadásul eléri a 114 milliárd forintot, ami szintén történelmi csúcs. Az egy káresemény során kifizetett kárösszeg tovább emelkedett, átlagosan 576 ezer forintra, ami ugyancsak új rekord. A háttérben egyrészt az emelkedő bérek, és az emiatt megugró rezsióradíjak állnak, de szerepet játszik a folyamatban a forint gyengülése, ami miatt a szervizek által felhasznált importalkatrészek ára folyamatosan emelkedik.
A személyi sérüléses baleseteknél is egyre többet kell fizetniük a biztosítóknak, és az is rontotta a statisztikákat, hogy az emberek tavaly a javuló gazdasági környezetben többet autózhattak. Az idén sem biztos, hogy javul a helyzet, hiszen a forint gyenge, és a koronavírus-járvány miatt többen ülhettek autóba, mint korábban.
Kgfb-s károk 2019 gépjármű-kategóriánként
Minél nagyobb egy jármű, annál kevésbé vigyáz a sofőrje a többi autós testi épségére – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adataiból, amely a 2019-es év kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) káreseményeit vette lajstromba.
DÍJOSZTÁLYOK | KÁRGYAKORISÁG | EGY KÁRRA JUTÓ KÁRFELHASZNÁLÁS (FT) |
Mindösszesen | 2,97% | 575 993 |
Személygépkocsi | 3,21% | 523 496 |
< = 37 kW telj. | 3,85% | 682 558 |
38-50 kW telj. | 2,72% | 467 951 |
51-70 kW telj. | 3,01% | 490 602 |
71-100 kW telj. | 3,38% | 521 904 |
101-180 kW telj. | 3,61% | 597 552 |
> 180 kW telj. | 3,76% | 576 083 |
Határozott idejű szerződés | 3,98% | 580 831 |
Motorkerékpár | 0,55% | 647 579 |
<= 12 kW telj. | 0,36% | 420 377 |
13-35 kW telj. | 0,49% | 462 940 |
36-70 kW telj. | 0,58% | 658 909 |
> 70 kW telj. | 0,77% | 882 592 |
Határozott idejű szerződés | 0,00% | 0 |
Autóbusz | 12,91% | 646 255 |
10-19 férőhely | 2,88% | 523 132 |
20-42 férőhely | 4,30% | 410 736 |
43-79 férőhely | 13,25% | 1 458 212 |
> 80 férőhely | 32,57% | 401 443 |
Határozott idejű szerződés | 14,11% | 425 808 |
Trolibusz | 47,58% | 336 881 |
Tehergépkocsi | 5,39% | 536 927 |
< 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 4,74% | 522 400 |
3,5-12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 7,65% | 507 365 |
> 12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 11,23% | 640 875 |
Határozott idejű szerződés | 2,71% | 720 521 |
Vontató | 19,80% | 1 515 173 |
Pótkocsi, félpótkocsi | 0,09% | 713 413 |
< 0,75 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 0,03% | 324 996 |
0,75-10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 0,05% | 383 284 |
> 10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 0,36% | 899 640 |
Határozott idejű szerződés | 0,18% | 1 025 667** |
Mezőgazdasági vontató | 0,83% | 601 255 |
Lassú jármű | 0,50% | 582 003 |
Munkagép | 0,40% | 400 915 |
Segédmotoros kerékpár | 0,25% | 478 082 |
Négykerekű segédmotoros kerékpár | 1,20% | 400 000 |
Határozott, P frsz. | 3,80% | 478 983 |
Összesen 163 529 kgfb-s káresemény történt tavaly, 5,5 ezerrel több mint 2018-ban, és csaknem 50 ezerrel több, mint 2012-ben, az elmúlt évtized balesetek szempontjából legjobb évében. Voltak már rosszabb évek is a tavalyinál a károk darabszámát figyelembe véve, 2007 előtt jóformán minden évben több ilyen baleset történt, mint tavaly. Az elmúlt két évtized legfeketébb éve 2006 volt, akkor több mint 192 ezer kgfb-s eseménynél kellett helyt állniuk a biztosítóknak.
A biztosítók és az alkuszok is többször hangsúlyozták, hogy a kgfb-nél növekszik a kárgyakoriság, és az egy kárra jutó kifizetések összege is folyamatosan emelkedik, ezt az MNB adatai is megerősítették. A háttérben egyrészt az emelkedő bérek, és az emiatt megugró rezsióradíjak állnak, de szerepet játszik a folyamatban a forint gyengülése, ami miatt a szervizek által felhasznált import alkatrészek ára folyamatosan emelkedik. A személyi sérüléses baleseteknél is egyre többet kell fizetniük a biztosítóknak, és az is rontotta a statisztikákat, hogy az emberek tavaly a javuló gazdasági környezetben többet autózhattak. Az idén sem biztos, hogy javul a helyzet, hiszen a forint gyenge, és a koronavírus-járvány miatt többen ülhettek autóba, mint korábban.