Közel 600 ezer forint egy átlagos karambol kárértéke

94 milliárd forint kárt okoztak tavaly a gépjárművezetők a kötelező biztosítások terhére, ami történelmi csúcs.

Összesen 163 529 kötelező felelősségbiztosításhoz köthető káresemény történt tavaly, 5,5 ezerrel több, mint 2018-ban, és csaknem 50 ezerrel több, mint 2012-ben, ami az elmúlt évtized balesetek szempontjából legkedvezőbb éve volt. Két százalékkal nőtt a biztosítók kgfb-díjbevétele is tavaly, a kárfelhasználás viszont majdnem hét százalékkal nőtt, és elérte a 94 milliárd forintot, ami történelmi rekord – írta a Napi.hu, amely a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2019-es év kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) káreseményeit vette lajstromba.

A felmerült, de még be nem jelentett károkkal együtt a károk összege ráadásul eléri a 114 milliárd forintot, ami szintén történelmi csúcs. Az egy káresemény során kifizetett kárösszeg tovább emelkedett, átlagosan 576 ezer forintra, ami ugyancsak új rekord. A háttérben egyrészt az emelkedő bérek, és az emiatt megugró rezsióradíjak állnak, de szerepet játszik a folyamatban a forint gyengülése, ami miatt a szervizek által felhasznált importalkatrészek ára folyamatosan emelkedik.

A személyi sérüléses baleseteknél is egyre többet kell fizetniük a biztosítóknak, és az is rontotta a statisztikákat, hogy az emberek tavaly a javuló gazdasági környezetben többet autózhattak. Az idén sem biztos, hogy javul a helyzet, hiszen a forint gyenge, és a koronavírus-járvány miatt többen ülhettek autóba, mint korábban.

Kgfb-s károk 2019 gépjármű-kategóriánként

Minél nagyobb egy jármű, annál kevésbé vigyáz a sofőrje a többi autós testi épségére – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adataiból, amely a 2019-es év kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) káreseményeit vette lajstromba.

DÍJOSZTÁLYOK KÁRGYAKORISÁG EGY KÁRRA JUTÓ KÁRFELHASZNÁLÁS (FT)
Mindösszesen 2,97% 575 993
Személygépkocsi 3,21% 523 496
< = 37 kW telj. 3,85% 682 558
38-50 kW telj. 2,72% 467 951
51-70 kW telj. 3,01% 490 602
71-100 kW telj. 3,38% 521 904
101-180 kW telj. 3,61% 597 552
> 180 kW telj. 3,76% 576 083
Határozott idejű szerződés 3,98% 580 831
Motorkerékpár 0,55% 647 579
<= 12 kW telj. 0,36% 420 377
13-35 kW telj. 0,49% 462 940
36-70 kW telj. 0,58% 658 909
> 70 kW telj. 0,77% 882 592
Határozott idejű szerződés 0,00% 0
Autóbusz 12,91% 646 255
10-19 férőhely 2,88% 523 132
20-42 férőhely 4,30% 410 736
43-79 férőhely 13,25% 1 458 212
> 80 férőhely 32,57% 401 443
Határozott idejű szerződés 14,11% 425 808
Trolibusz 47,58% 336 881
Tehergépkocsi 5,39% 536 927
< 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg 4,74% 522 400
3,5-12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg 7,65% 507 365
> 12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg 11,23% 640 875
Határozott idejű szerződés 2,71% 720 521
Vontató 19,80% 1 515 173
Pótkocsi, félpótkocsi 0,09% 713 413
< 0,75 tonna megengedett legnagyobb össztömeg 0,03% 324 996
0,75-10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg 0,05% 383 284
> 10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg 0,36% 899 640
Határozott idejű szerződés 0,18% 1 025 667**
Mezőgazdasági vontató 0,83% 601 255
Lassú jármű 0,50% 582 003
Munkagép 0,40% 400 915
Segédmotoros kerékpár 0,25% 478 082
Négykerekű segédmotoros kerékpár 1,20% 400 000
Határozott, P frsz. 3,80% 478 983
Forrás: MNB

Összesen 163 529 kgfb-s káresemény történt tavaly, 5,5 ezerrel több mint 2018-ban, és csaknem 50 ezerrel több, mint 2012-ben, az elmúlt évtized balesetek szempontjából legjobb évében. Voltak már rosszabb évek is a tavalyinál a károk darabszámát figyelembe véve, 2007 előtt jóformán minden évben több ilyen baleset történt, mint tavaly. Az elmúlt két évtized legfeketébb éve 2006 volt, akkor több mint 192 ezer kgfb-s eseménynél kellett helyt állniuk a biztosítóknak.

A biztosítók és az alkuszok is többször hangsúlyozták, hogy a kgfb-nél növekszik a kárgyakoriság, és az egy kárra jutó kifizetések összege is folyamatosan emelkedik, ezt az MNB adatai is megerősítették. A háttérben egyrészt az emelkedő bérek, és az emiatt megugró rezsióradíjak állnak, de szerepet játszik a folyamatban a forint gyengülése, ami miatt a szervizek által felhasznált import alkatrészek ára folyamatosan emelkedik. A személyi sérüléses baleseteknél is egyre többet kell fizetniük a biztosítóknak, és az is rontotta a statisztikákat, hogy az emberek tavaly a javuló gazdasági környezetben többet autózhattak. Az idén sem biztos, hogy javul a helyzet, hiszen a forint gyenge, és a koronavírus-járvány miatt többen ülhettek autóba, mint korábban.

Forrás: HVG.hu / Napi.hu

Scroll to Top